Lietajúce taxíky budú realitou: Prvá vláda ich chce vo vzduchu od roku 2026

od autora: | 28. marca 2024

zdroj: www.techbyte.sk | autor: Roman Drexler

Lietajúce taxíky mnohí vnímajú ako skvelú alternatívu k cestnej doprave. V Spojenom kráľovstve majú prvé modely vzlietnuť už v roku 2026.

Zdroj: EHang Holdings

Ako vyzerá budúcnosť taxi služieb? Na túto otázku existuje mnoho odpovedí, no je veľmi ťažké určiť, ktorá je správna. Alebo nie? Podľa posledných správ zo Spojeného kráľovstva budú pasažierov z jedného miesta na druhé prevážať aj lietajúce taxíky, čiže akési hybridy medzi autom a vrtuľníkom či lietadlom. Ako informuje britská BBC, prvé takéto taxíky by tu mali vzlietnuť už do dvoch rokov.

V Spojenom kráľovstve teda má byť prvý lietajúci taxík uvedený do prevádzky už v roku 2026. Do dvoch nasledujúcich rokov sa plánuje táto metóda prepravy viac normalizovať. Najskôr teda bude prebiehať akási pilotná prevádzka.

Lietajúci taxík od EHang Holdings | Zdroj: EHang Holdings

Budú autonómne

Akčný plán s názvom “Budúcnosť lietania”, na ktorého vytvorení sa podieľal aj letecký priemysel, sa tiež uvádza, že silným zameraním bude aj posilnenie autonómie lietajúcich taxíkov. Prvý taxík bez ľudského pilota podľa súčasných predpokladov vzlietne v roku 2030. Odborníci však tvrdia, že najskôr bude potrebné prekonať rôzne prekážky v rámci infraštruktúry a akceptácie zo strany verejnosti.

Pokiaľ ide o konštrukčné prevedenie lietajúcich taxíkov, to do veľkej miery pripomína kompaktný vrtuľník s kapacitou okolo piatich osôb. Obecne sa označujú pojmom “eVTOL”, čo je skratka pre elektrické lietajúce vozidlá schopné vertikálneho vzletu a pristátia.

Ekologickejšia alterantíva

Letecké taxíky však nemajú v úmysle úplne nahradiť súčasnú podobu taxi služieb, teda aspoň nie okamžite. V prvom rade budú slúžiť ako alternatívna, ekologickejšia možnosť prepravy osôb, ktoré by inak využili vrtuľník. Príkladom môžu podnikatelia, ktorí sa potrebujú rýchlo prepraviť z centra mesta na priľahlé letisko a nechcú riskovať, že uviaznu v dopravnej zápche.

Okrem toho môžu letecké taxíky slúžiť aj na rýchlu prepravu zdravotníckych materiálov, doručovanie počty či pátranie po zločincoch na úteku. Zrejme aj preto plánuje britské ministerstvo dopravy umožniť lietanie aj mimo viditeľnej vzdialenosti.

Samozrejme, celý projekt je ešte len v akomsi počiatočnom štádiu. Ambície tu však sú. Podľa terajších odhadov sa prevádzka bezpilotných leteckých taxíkov stane normalitou už v roku 2027.

Lietajúci taxík od EHang Holdings | Zdroj: EHang Holdings

Verejná mienka a infraštruktúra

No ako už bolo spomenuté, než sa tak stane, bude potrebné prekonať nemalé prekážky, ktoré predstavujú infraštruktúra a vnímanie verejnosti. Na tieto dva kľúčové faktory poukázal aj Craig Roberts, vedúci oddelenia dronov v spoločnosti PwC. Ten v minulom roku vystúpil aj ako spoluautor správy venujúcej sa téme životaschopnosti lietajúcich taxíkov. “Je to náročné, ale možné,” okomentoval ciele naplánované na rok 2026.

Roberts si myslí, že najefektívnejšie využitie technológie bude v “prípadoch s väčšou vzdialenosťou a vyššou obsadenosťou”. “Na začiatku by to mohla byť skôr náhrada za vrtuľníky,” hovorí. Vládna správa ako príklad využitia uvádza let z Liverpoolu do Leedsu, ktorý je vďaka vzdušnému taxíku možné absolvovať do 26 minút. Správa PwC zase predpokladá scenár, podľa ktorého by od príchodu na stanovište lietajúceho taxíka po vzlietnutie uplynulo iba 10 minút.

Pokiaľ ide o mienku verejnosti, dobrý dojem vraj môžu spraviť technologický pokrok a prísne bezpečnostné kontroly. Dr. Nadjim Horri tvrdí, že akceptácia verejnosti je v pokroku lietajúcich taxíkov kľúčová. Verí pritom, že prvé vzlietnutie už v roku 2026 je reálnym, teda dosiahnuteľným cieľom.

Adresovať však treba aj druhý zmienený problém, ktorý predstavuje infraštruktúra. Riešenie samotnej prevádzky lietajúcich taxíkov nestačí – treba riešiť aj miesta, odkiaľ budú vzlietať a kam budú pristávať. Podľa doterajších návrhov, teda aspoň v Spojenom kráľovstve, by sa pre tieto účely mohli vybudovať akési “mini letiská”. Ako dôkaz tohto konceptu bolo ešte v roku 2023 zriadené malé letisko neďaleko centra mesta Coventry.

Lietajúci taxík od EHang Holdings | Zdroj: EHang Holdings

Spoločnosť Urban Air Port, ktorá stojí za jeho vybudovaním, vním letecké taxíky skôr ako doplnok k súčasným druhom dopravy, nie ako ich náhradu. Výkonná riaditeľka Andrea Wu tvrdí, že dopravné uzly mali byť lokalizované v centrách miest. Dodáva však, že v Spojenom kráľovstva sa doposiaľ neučinili dostatočné investície do infraštruktúry.

Prispôsobiť bude treba aj legislatívu

Dôležitou otázkou v súvislosti so zavedením leteckých taxíkov je aj spôsob regulovania. Všetky súčasné metódy dopravy podliehajú určitému zákonu, pričom neexistuje žiadny dôvod, aby boli letecké taxíky výnimkou.