O šokujúcich pomeroch, ktoré vládnu v taxibiznise hovoril v relácii TERAZ TAKTO s Ankou Žitnou štatutár Asociácie Taxi SR Branislav Masár.
V slovenských mestách jazdia tisíce taxikárov z krajín bývalého Sovietskeho zväzu, z Afganistanu, Pakistanu či z Afriky. Slovenskí taxikári sa pýtajú, kto kontroluje ich doklady a kto im dal papier o absolvovaní psychotestov.
Prostredie taxislužieb sa na Slovensku začína podobať na džungľu. Tvrdí to štatutár Asociácie Taxi SR Branislav Masárm ktorý sa rozhodol prehovoriť o pomeroch v tejto branži. Slovenskí taxikári na výkon povolania potrebujú mať doklady, licencie, či potvrdenie o psychickej spôsobilosti. Masár upozorňuje, že u tisícok cudzincov, ktorí u nás šoférujú taxíky, je minimálne sporné, či spĺňajú podobné parametre:
“Požiadavky na vodičov sú minimálne, na vozidlá taxislužieb neexistujú okrem STK žiadne zákonné parametre, bežne jazdia aj 25 ročné taxíky. Vodičovi stačí, že má 18 rokov, lekárske a psychologické vyšetrenie. Občania Slovenskej republiky majú za sebou výcvik v autoškole a prísne skúšky. Žiadatelia o prácu vodiča taxi z cudziny z tretích krajín- a sú to tisícky vodičov z krajín bývalého Sovietskeho zväzu, Afganistanu, Pakistanu, Turecka, Srbska, majú svoje šoférske návyky iné, ako sme my zvyknutí. Často sa stáva, že vodiči – cudzinci- nehovoria po slovensky a dokonca ani po anglicky a so zákazníkom sa dorozumievajú posunkami.”
Dodáva, že Slovenská republika je signatárom viedenských a ženevských dohôd, ktoré umožňujú uznávať členským krajinám svoje vodičské preukazy. Pokiaľ však ide o používanie vodičského preukazu s cieľom zarábať si na živobytie, Slovenská republika by podľa neho mala vyžadovať od takýchto ľudí absolvovanie dodatočných skúšok. Vodiči- cudzinci spôsobujú na cestách havárie, kolízie, poistné udalosti. Toto treba riešiť. Ak chcú cudzinci ostať pracovať ako taxikári na Slovensku, mali by si urobiť vodičáky na Slovensku, alebo v inej krajine EÚ. Na Slovensku si vodičské skúšky môžete urobiť v slovenčine, maďarčine, alebo angličtine. Psychotesty sa dajú urobiť iba v slovenčine. A toto môže byť pre mnohých problém. “Nie je to iba formalita. Nevyplňujete iba test, ale absolvujete aj testovanie reakčných a orientačných schopnosti. Prejsť psychotestami nie je jednoduché, až dvadsať percent slovenských uchádzačov z testov “vyletí” a musia si ich po troch mesiacoch zopakovať,” popisuje Masár. Podľa neho mnohí cudzinci psychotesty v skutočnosti nerobia.
“Prax je taká, že existujú agentúry, ktoré dokážu potrebné preukazy o absolvovaní psychotestov aj bez toho, aby sa tam človek dostavil. Je to škandál a riešime to na príslušných miestach,” otvorene hovorí B. Masár a upozorňuje, že psychologické a lekárske vyšetrenie je významným filtrom, ktorý nepustí za volant kohokoľvek. “Lebo ten človek nevozí tehly, ale ľudí. A prax nám ukazuje, že v autách často jazdia aj nepočujúci a nemí šoféri,” dodáva. Hovorí, že podali už niekoľko podnetov na príslušné úrady a žiadajú, aby konali.
